آخرین اخبار
کد مطلب: 124231
عراقچي در واکنش به اظهارات جان کري:
سياست‌هاي منطقه‌اي ايران ربطي به توافق هسته‌اي ندارد/آمريکا از آوردن بهانه در اجراي برجام خودداري کند
تاریخ انتشار : 1395/07/26 09:20:20
نمایش : 2708
رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام با تاکيد براينکه مسائل مربوط به برجام از ساير مسائل جدا است، گفت: طرف آمريکايي اين را به خوبي مي دانند و از ديد ما اظهارات جان کري فقط بهانه اي براي شانه خالي کردن از اجراي تعهدات آمريکا در برجام است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان،به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ سيدعباس عراقچي رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام و معاون امور حقوقي و بين المللي وزارت خارجه در گفتگويي در خصوص اظهارات اخير جان کري وزير امور خارجه آمريکا که گفته بود «حمايت ايران از گروه‌هاي مقاومت حل سريع مشکلات بانکي را دشوار مي‌کند»، اظهار داشت: صحبت آقاي کري ادعايي کاملا غلط و اشتباه است.

وي ادامه داد: کري و همه مقامات آمريکايي و اروپايي که ادعاي مشابهي دارند که به تعهداتشان عمل کرده اند، فراموش ميکنند که تعهدات آنها در برجام فقط محدود به اين نيست که قوانين تحريمي را لغو يا تعليق و يا قوانين خود را اصلاح کنند.

* آمريکا بايد دسترسي ايران را به بازارهاي مالي و بانکي را تضمين و تسهيل کند

رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام با بيان اينکه درست است که آنها اين کارها را انجام داده اند ولي تعهدات ديگري را نيز در برجام پذيرفته اند، عنوان کرد: آمريکا بايد دسترسي ايران را به بازارهاي مالي، بانکي، فناوري و تجاري را تضمين و تسهيل کند.

عراقچي افزود: آنها در برجام قبول کردند که از هرگونه اقدامي که در عادي سازي تجارت با ايران و در روابط اقتصادي و بانکي معمولي با ايران اخلال ايجاد کند، خودداري کنند و هيچگونه اخلالي در اجراي موفقيت آميز برجام انجام ندهند و اين جزو تعهدات آنهاست که اجراي موفق برجام را تضمين کنند.

وي با تاکيد بر اينکه طرف هايي اروپايي و آمريکايي بايد فضا و شرايطي را ايجاد کنند که دسترسي ايران به بازارهاي مالي و بانکي و به خصوص بازارهاي تجاري و اقتصادي به سهولت فراهم شود، تصريح کرد: اگر در اين راستا گامي بر ميدارند در حقيقت در راستاي اجراي تعهداتشان است و نمي توانند بگويند که ما فراتر از تعهدات خود عمل کرده ايم. 

معاون امور حقوقي و بين المللي وزارت خارجه ادامه داد: اگر آقاي کري به اروپا مي رود و با بانکداران اروپايي صحبت مي کند، از نظر ما جزو تعهدات آمريکا در برجام است که دسترسي ايران به بازارهاي مالي و بانکي را تضمين و تسهيل کند.

* طرح شرايط جديد براي اجراي برجام اصلا قابل پذيرش نيست

عراقچي با تاکيد بر اينکه ادعاهاي اخير وزير خارجه آمريکا غيرقابل پذيرش است، عنوان کرد: ما از ادعاهاي مطرح شده تعجب مي کنيم. در طول مذاکرات براي آنها کاملا روشن کرديم که مسائل امنيتي، دفاعي و موشکي و سياست هاي منطقه اي جمهوري اسلامي و مسائلي که مربوط به اصول و ارزش هاي انقلاب اسلامي مي شود، قابل مذاکره نيست و قابل ترديد هم نيست و ربطي هم به مذاکرات هسته اي ندارد.

وي با اشاره به اينکه آقاي کري و همه کشورهاي 1+5 مي دانند که ما با اين شرط مذاکره و با همين شرط هم توافق کرديم، تاکيد کرد: اجراي برجام هم با همين شرايط بايد باشد اينکه الان بخواهند شرايط جديدي قرار دهند اصلا قابل پذيرش نيست. آنها با پذيرش اين شرط که ايران هيچگاه خللي در سياست هاي منطقه اي و دفاعي خود ايجاد نخواهد کرد، با ما مذاکره و توافق کردند و برجام را پذيرفتند.

* آمريکا با آوردن بهانه از اجراي تعهداتش در برجام شانه خالي مي کند

معاون امور حقوقي و بين المللي وزرات خارجه با طرح اين سوال که آيا ما مي توانيم بگوييم که به خاطر حملات آمريکا به يمن برخي از تعهدات خود را انجام نمي دهيم؟ تصريح کرد: آمريکا از آوردن هرگونه بهانه در اجراي برجام بايد خودداري کند و اين به هيچ وجه براي ما قابل پذيرش نيست.

عراقچي با تاکيد بر اينکه مسائل مربوط به برجام از ساير مسائل جدا است، گفت: طرف هاي آمريکايي اين را به خوبي مي دانند، هرگونه ادعايي در اين زمينه پذيرفتني نيست و از ديد ما فقط بهانه اي است براي اينکه از انجام تعهدات خودشان طبق برجام شانه خالي کنند.

* بايد غربي ها را به اجراي تعهداتشان در برجام وادار کرد

 وي با بيان اينکه ما پيش بيني مي کرديم که با بدعهدي و بدحسابي هايي از سوي طرف هاي غربي مواجه باشيم، عنوان کرد: غربي ها در تاريخ تعامل خودشان با جمهوري اسلامي ايران ثابت کردند که با حسن نيت رفتار نمي کنند و ما اين را هم در مذاکرات و هم در اجراي برجام در نظر داشتيم.

رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام با تاکيد بر اينکه بايد آنها را به انجام وظايفشان در برجام وادار کرد و اين کار الان دارد صورت مي گيرد، گفت: آنها گام به گام در اجراي تعهدات خود جلوتر مي آيند و قدم هاي بيشتري را برميدارند که اصلاح پرسش و پاسخ هاي جديد افک و تسهيل دسترسي به دلار نمونه هايي از آن بود.

عراقچي در پايان خاطرنشان کرد: آنها هيچگاه با حسن نيت به تعهدات خودشان عمل نميکنند، اين شناختي است که ما از رفتار آنها داريم بايد به آنها فشار وارد کرد تا تعهدات خود را درست انجام دهند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس